Wednesday, November 14, 2007

Khieu Samphan på sjukhus

I går, onsdag, drabbades Khieu Samphan, av en panikattack, och flögs med helikopter från sitt hem i Pailin i nordvästra Kambodja till ett sjukhus i Phnom Penh. Detta uppger AFP. Khieu Samphan är troligen näste man på tur att arresteras av ECCC för brott begångna under Röda Khmerernas styre mellan 1975 och 1979 och det fanns oro för att han hade drabbats av en stroke och inte skulle kunna ställas inför rätta. I morse uppgav dock hans dotter att han mådde bra och att det inte var frågan om en stroke.

Enligt Khieu Samphans fru, Sor Socheat, så är han villig att ställas inför rätta inför tribunalen.


Andra bloggar om: , ,


Not 19 november: Jag kom av misstag med troligtvis felaktiga uppgifter om att Khieu Samphan var Röda Khmerernas "broder nummer fem". Denna uppgift hämtades från en artikel i Phnom Penh Post. En artikel från CNN Traveler gör gällande att Ta Mok skulle varit broder nummer fyra, men diverse andra artiklar gör gällande att det är Ta Mok som var broder nummer fem.

1 comment:

charlotte said...

Hej Johanna! Intressanta inlägg!
Visst ska jag maila dig uppsatsen! Jag har dock förlorat din mailadress och hur mkt jag än letar på dina bloggar hittar jag den inte. Maila mig den igen. Charlotte_p22@hotmail.com.